Природа

Биоразнообразието

Биоразнообразието става все по-важно за потребителите, които искат да купуват от компании, отдадени на опазването на баланса между природата и хората. Хората искат да знаят произхода на съставките, както и дали те се добиват разумно. Weleda се грижи това да е така от години и новият сертификат на UEBT е още едно доказателство. Разговор с Рик Кутч Лоенга, UEBT, и Анет Пиперидис, Weleda.

Каква е идеята зад UEBT?

Рик Кутч Лоенга (РКЛ): UEBT – Съюзът за етична биотърговия - подкрепя и следи как компаниите използват съставки, добити от природата, за да гарантира, че бизнесът допринася за свят, в който хората и биоразнообразието процъфтяват. Биоразнообразието е многообразието на живота - не просто микроорганизми, растения и животни, а и нас - хората. Без да го осъзнаваме, всички се облагодетлстваме от биоразнообразието всеки ден. Всъщност, то е ключово за оцеляването на планетата в сегашния ѝ вид.

Анет Пиперидис (АП): Наистина, биоразнообразието е в сърцето на продуктите на Weleda. Използваме около 1,000 различни растения от всички краища на света при създаването на нашите продукти, като около 650 от тях се използват в козметиката на Weleda. Такива растения са например арниката, нара, лавандулата, розата, невенът, брезата, сусамът и водораслите. Всички те идват от биоразнообразието и са ключови съставки в нашите продукти. Като добиваме растения, семена и екстракти с уважение, ние от Weleda допринасяме за тяхното опазване и подкрепяме хората, чието препитание зависи от природата.

 

Вече съществуват много сертификати, като Ecocert или NATRUE. Защо се нуждаем от знака на UEBT?

РКЛ: UEBT допълва съществуващите сертификати. NATRUE, например, е гаранция за натуралност. UEBT надгражда над това и следи натуралните съставки да са добивани с уважение към хората и природата. С други думи, ако дадена съставка е органична според Ecocert, то UEBT поставя фокуса върху прилежащите социални теми, които са отвъд обхвата на органичните сертификати. UEBT изпъква още повече с това, че разглежда системата в дадена компания като едно цяло. Ние гарантираме, че компанията прилага стандартите на UEBT в системите си за добив и иновации с натурални съставки.

: Избрахме знака на UEBT точно поради тези причини. Той взема предвид както социални, така и екологични съображения на ниво компания, което пък допълва и надгражда съществуващия ни ангажимент към употребата на натурални и органични съставки. Ние искаме да подсигурим, че тези натурални и органични съставки са добити с уважение и събирани по начин, който опазва биоразнообразието и в същото време допринася позитивно за препитанието на хората.

 

Какво получават хората, когато купуват продукти от компании със сертификат от UEBT?

: След присъединяването ни към UEBT започнахме систематично да оценяваме всички наши натурални съставки (масла, екстракти и др.) по стандартите на UEBT. В повечето случаи, потвърдихме, че суровините ни се събират и отглеждат с нужната грижа, съобразно с ангажираността и философията на Weleda. Разбира се, направихме и продължаваме на правим много подобрения, защото нещата никога не са перфектни. Устойчивото развитие е пътешествие. Стартирахме проекти с доставчици, за да повишим местното биоразнообразие - например, за опазване на полинатори като пчели във фермите за лавандула или за подобряване на местните работни условия чрез достъп до здравни услуги.

РКЛ: Хората, които купуват продукти от компании сертифицирани според стандартите на UEBT могат да са сигурни, че съответната компания е отдадена на опазването на околната среда и редовно преминава през проверка на начина, по който добива суровините си, както и че постоянно прави подобрения при нужда.

 

Потребителите знаят, че тяхната покупка не само отговаря на нуждите им, но и допринася за един по-добър свят.

Кои са вашите най-големи предизвикателства и най-големи успехи до сега?

РКЛ: UEBT е създаден преди 10 години с подкрепата на Организацията на Обединените Нации с цел ангажиране на бизнеса с "биотърговия" (ангажимент към етично използване на биоразнообразието). Има голяма подкрепа за идеите ни, но не беше лесно да ги превърнем в конкретни фирмени задължения. Това навярно се дължи на факта, че доставните вериги са толкова разнообразни, че установяването на единна система за изцяло натурални съставки според независим стандарт е доста сложно. Компании като Weleda обаче показват лидерство чрез работата си с UEBT. Систематичното оценяване на портфолиото ни от съставки отне повече от 5 години преди да получим сертификата на UEBT. Това е огромен успех както за Weleda, така и за UEBT.

АП: Напълно съм съгласна. Процесът по синхронизирането на добива на Weleda със стандартите на UEBT и изключително стриктните изисквания на Weleda за органични и биодинамични продукти беше дълъг, но удовлетворяващ. Има още много работа, но съм горда, че вече можем да комуникираме усилията си с нашите клиенти.

 

Каква е ролята на потребителите по отношение на етичния добив? Каква е вашата лична позиция?

РКЛ: Вече почти 10 години UEBT провежда потребителски проучвания върху биоразнообразието и начина, по който хората правят потребителските си избори. Повечето потребители смятат, че е морален дълг на компаниите да уважават хората и биоразнообразието. Те изразяват готовност да закупуват продукти, които са добити етично, но съществува разминаване между това, което хората казват и правят. Аз смятам, че потребителите забравят колко много сила имат и че могат да допринесат за един по-добър свят, ако променят потребителското си поведение. Толкова е важно всички да "гласуваме с портфейлите си", защото без споделен ангажимент към отговорно потребление, планетата ни няма да оцелее. Аз лично се опитвам да съм част от тази тенденция и да се придържам към този ангажимент, докато ежедневно работя с компании по етичното добиване на техните суровини.

АП: Weleda има силни основополагащи ценности, които се базират на антропософията (философия за употребата на основно натурални съставки за подобряване на здравето) и нашите акционери споделят тези възгледи. Търсенето на нашите продукти расте с всяка изминала година, което ни позволява да добиваме все повече натурални съставки по света по устойчив начин. Това пък има важен принос за хората и биоразнообразието в отдалечените кътчета на света.

Моето лично виждане е, че все повече компании ще тръгнат по пътя на етичното добиване - за тях, за потребителите и за планетата.

 

Рик Кутч Лоенга

Изпълнителен директор на UEBT

Анет Пиперидис

Мениджър устойчив добив на суровини във Weleda

Рик Кутч Лоенга е експерт по устойчива биотърговия в подкрепа на целите на Конвенцията по биологично разнообразие.

Като мениджър на устойчивия добив на суровини, Анет Пиперидис отговаря за това всички суровини да покриват високите на стандарти на компанията за устойчивост.