Колко високи са здравните разходи за мобилност?
Желанието ни за мобилност има висока цена. Прекарваме все повече часове в задръствания. Последиците: стрес, психични заболявания и физически неразположения.
Живот, изпълнен със задръствания
Богота, Москва или Мумбай: големите градове по света се състезават за първо място сред най-натоварените метрополиси. В столицата на Колумбия в момента шофьорите губят общо 272 часа годишно, което е равностойно на 11 дни, в задръствания. В Рим, Дъблин и Париж автомобилистите прекарват около 10 дни в годината в трафик; в Москва почти 9 дни.
Два пъти повече превозни средства, отколкото преди 20 години
Задръстванията отдавна са се превърнали в ежедневие и не е очудващо: през 1996г около 670 милиона превозни средства бяха по пътищата; две десетилетия по-късно цифрата е 1,32 милиарда в световен мащаб. Най-много превозни средства на човек могат да бъдат намерени във Финландия, където има 1.07 автомобила, регистрирани на глава от населението. САЩ са на четвърто място.
Пътни задръствания в Азия
Китай, населена държава с приблизително 1,3 милиарда жители, вече има повече от 300 милиона регистрирани превозни средства. Това съответства приблизително на цялото население на САЩ. Трафикът на Китайската магистрала 110 през 2010г е толкова легендарен, че има свой собствен запис в Wikipedia. През август 2010г пътният хаос между Пекин и Тибет забави хиляди превозни средства за повече от 100 километра и продължи две седмици. Въпреки това 17-километровото задръстване между двата френски града Лион и Париж, измерено през 1980г, все още държи рекорда.
Стресът от задръстванията наранява сърцето
Трафикът "спри и тръгни" не само отнема от времето ни, но също така застрашава нашето физическо и психическо здраве. Не само при инцидентите: германските лекари откриха, че сърдечните пристъпи са особено чести, когато пациентите са били в движение - независимо дали в собствената си кола или в обществения транспорт. Причината? Стрес, но вероятно и замърсяване на въздуха, особено от емисиите от прахови частици. Поради концентрацията на прахови частици автомобилите, които чакат в задръствания или на червен светофар, са до 40% по-вредни за околната среда от движещите се автомобили.
Загуба на автономност
По-специално шофьорите, които редовно прекарват много часове по пътища, предразположени към задръствания, страдат от загуба на автономност през живота си. Пристигащите през уикенда, които редовно изминават повече от 500 километра за работа, се обаждат, че са болни значително по-често поради психични разстройства, отколкото служителите, които не изминават повече от 20 километра за работа. Британското физиологично дружество публикува нова класация на факторите на стрес: „закъсненията на работното място“ са на 12-то място, изпреварвайки заплахата от тероризъм и загубата на смартфон.
Задръстванията са поп култура
Фестивалът в Уудсток от 1969г е легендарен - също поради задръстванията, които предизвиква. Приблизително 500 000 посетители се насочват към фестивала в малкия град Бетел, Ню Йорк, предизвикат големи струпвания по време на тридневния фестивал. Съобщава се, че задръстванията по пътищата, водещи до събитието, са с дължина от 35 до 100 километра. Джони Мичъл, която написва фестивалния химн „Woodstock”, отказва да присъства по съвет на своя мениджър. Вместо да стои в трафика, тя избира да гледа фестивала по телевизията.
Решение
Големи градове като Лондон, Стокхолм и Сингапур регулират "наводнението" от автомобили със система за пътни такси. В някои китайски градове разрешенията за нови автомобили се издават на случаен принцип, за да се ограничи броят на личните автомобили, шофиращи в границите на града. Талин, столицата на Естония, предлага на своите граждани безплатен обществен транспорт. Системите за отдаване под наем на велосипеди се тестват в цял свят. В глобалния индекс на велосипедните градове през 2019г. Ханчжоу се нарежда на първо място сред големите градове по своите усилия. Китайският град, разположен на около 200 километра южно от Шанхай, създаде система за отдаване на велосипеди под наем с 3500 станции и около 80 000 велосипеди.
Икономията на споделяне също може да помогне: една кола, четирима пътници! Приложенията за смартфони са все по-способни да обединяват хората с различните им нужди за мобилност. Такситата без шофьор, застъпвани от планиращите трафика по целия свят, изглежда не са толкова подходящи за намаляване на задръстванията в трафика. Това беше заключението, направено от симулация, проведена от Института за транспортно планиране и системи в швейцарския университет, ETH Цюрих.
References
http://inrix.com/press-releases/scorecard-2018-de/
https://subscribers.wardsintelligence.com/analysis/world-vehicle-population-rose-46-2016
https://www.weforum.org/agenda/2015/10/these-are-the-countries-with-the-most-vehicles-per-person/
https://www.scmp.com/news/china/economy/article/2088876/chinas-more-300-million-vehicles-drive-pollution-congestion
https://en.wikipedia.org/wiki/China_National_Highway_110_traffic_jam
https://www.forbes.com/pictures/gide45fdi/lyon-paris-france-febr/#3e8c5a433b8d
https://www.wissenschaft.de/umwelt-natur/stau-attackiert-das-herz/
https://www.helmholtz-muenchen.de/aktuelles/uebersicht/pressemitteilungnews/article/26522/index.html
https://www.medicalnewstoday.com/articles/312570.php
https://www.aerztezeitung.de/kooperationen/pro_dialog/article/961992/mobilitaet-pendler-stressfalle.html
https://www.physoc.org/blog/scientists-and-social-media-can-you-tweet-your-way-to-impact/
https://bestclassicbands.com/joni-mitchell-woodstock-song-2-27-18/
https://kommunal.de/city-maut-nahverkehrsabgabe
https://www.dw.com/de/lotterie-autozulassungen-in-peking-werden-verlost/av-37117909
https://www.visittallinn.ee/ger/tourist/planung/nahverkehr/offentliche-verkehrsmittel
https://coya.com/bike/index-2019
https://www.agora-verkehrswende.de/fileadmin/Projekte/2018/Stationslose_Bikesharing_Systeme/Agora_Verkehrswende_Bikesharing_WEB.pdf
https://www.digitaltrends.com/mobile/best-ride-sharing-apps/
https://www.ethz.ch/content/main/de/news-und-veranstaltungen/eth-news/news/2019/06/fahrerlos-im-stau.html