Weleda межу 1933г и 1945г

Подобно на много други компании, ние проучваме ситуацията на Weleda и как управлението на компанията работи по това време.

Историците разглеждат фактите

Основана през 1921г, Weleda се радва на дълга и успешна история. Част от тази история обаче е и диктатурата на националсоциалистическата (нацистка) партия в Германия и Втората световна война. Подобно на много други компании, ние проучваме ситуацията на Weleda и как управлението на компанията работи по това време.

Каква е била ситуацията при Weleda по време на нацистката ера?

Като антропософски ориентирана компания Weleda многократно е била на ръба на забрана за производство по време на нацистката диктатура, след като Антропософското дружество е забранено в Германия на 1 ноември 1935 г. Weleda е била в състояние да продължи производството в Германия само защото е швейцарска компания, а Швейцария е заела неутрална позиция спрямо нацистка Германия.

В книгата си Weleda от 1921 до 1945 г. (1) историкът Уве Вернер описва основаването на компанията и нейната социална, екологична и икономическа визия. Вернер също така описва периода от 1933г до 1945г като време на „оцеляване в нечовешка среда“. Въпреки че компанията не се е ангажирала с активна съпротива, може да се говори за пасивна съпротива, обяснява историкът. Според неговото изследване Weleda не е участвала в нехуманната политика на нацистката диктатура.

 

Weleda била ли е наясно за експерименти, свързани с крема за защита от студено време върху затворници?

През 1943г Weleda извършва еднократна доставка на 20кг крем за защита от студено време на германските въоръжени сили (1). Доставката достига до личния адрес на Зигмунд Рашер в Мюнхен. По това време той е щатен лекар в германските военновъздушни сили и провежда тайни експерименти върху затворници в концентрационния лагер Дахау за SS, елитната охрана на нацистката партия. Weleda не е имала представа как ще се използва кремът. Рашер подлага затворници в концентрационния лагер Дахау на експерименти с хипотермия и използва крема за защита от студено време във връзка с това. Поради степента на секретност, Weleda няма информация за употребата на крема. Едва в края на 90-те години става ясно, когато Weleda научава за това. Компанията дълбоко съжалява за това и поднеся писмено извинение на организацията с нестопанска цел „Деца на Холокоста“ (на немски: Aktion Kinder des Holocaust – AKdH). Освен това Weleda отворя фирмения си архив за научен анализ, който бе предприет от историческия факултет на университета в Базел. Историците (2) провеждат задълбочено проучване и стигат до заключението, че Weleda не е знаела за експериментите с крема за защита от студено време.

Как градинарят Франц Липерт е свързан с Weleda?

Франц Липерт (3) е началник-градинар, който създава и управлявава градината с лечебни растения на Weleda в Швебиш Гмюнд. През есента на 1940 г. той се отказва от работата си, след като 16 години работи за компанията в тази роля. От септември 1941г той отговаря за експерименталната работа по биодинамично отглеждане в Германския изследователски институт (DVA) в Дахау. „Билковата градина“ на DVA, както я наричат, се смята за част от концентрационния лагер, но се намира извън действителните лагерни помещения. Той се опита да облекчи положението на затворниците. За това свидетелстват клетвени декларации (4) на бивши затворници след края на войната. Липерт остава на тази работа до март 1945г, през който работи само по биодинамично отглеждане на растения. Според изследване на историка Уве Вернер „Липерт също трябва да бъде смятан за свидетел на години на слепота за режима, чиято нечовешка природа привлече вниманието му твърде късно“. (5) След войната гражданското съдебно производство срещу Липерт, проведено като част от процеса на денацификация в Германия, е прекратено през септември 1948г с мотива, че той „изобщо не е инкриминиран“ (6). След като работата му във Weleda приключва през есента на 1940г, не е имало повече контакт между Липерт и компанията.

Защо Weleda подкрепя фондация "Памет, отговорност, бъдеще" (EVZ)?

Фондация EVZ (на немски: Stiftung Erinnerung Verantwortung, Zukunft) подкрепя проекти, които се примиряват с историята, кампании за правата на човека и се ангажира да помага на жертвите на нацисткия режим. Тя е основана през 2000г със задачата да изплаща репарации на хора, подложени на принудителен труд при нацисткия режим. Учредителният капитал е предоставен от германската държава и германската бизнес общност. Weleda също е допринесла за EVZ, въпреки че компанията не е наемала никакви принудителни работници или е участвала в подобни дейности. Weleda се присъединява към фондацията, за да признае съвместната отговорност на германската бизнес общност за несправедливостите, извършени по време на нацисткия режим. Причината, посочена от ръководството на Weleda по това време, е била: „Weleda AG никога не е назначавала принудителни работници в своята история. Въпреки това, тя признава споделената отговорност на германците за несправедливостта, понесена от принудителни работници под нацисткото управление през Втората световна война. Следователно от  края на декември 2000г се присъединява към фондацията, инициирана от германската бизнес общност, с подходящ принос."

Повече за нашите ценности

Културното разнообразие е един от основните принципи на Weleda

Фашизмът, антисемитизмът, национализмът и расизмът нямат място в нашата компания. Нашите ценности и нашата корпоративна култура се противопоставят на такива дълбоко неизказани и нехуманни начини на мислене и действие. Културното разнообразие е важно за нас; то е вдъхновяващo и мощно. Weleda има дъщерни дружества в 22 държави. Ние поддържаме уважителни отношения с всички хора. Нашите основни принципи, които ни ръководят от основаването ни са:

  • Ние мислим, чувстваме и действаме холистично.
  • Ние поемаме отговорност за нашите действия.
  • Ние създаваме доверие чрез чесност и прочрачност.
  • Процедираме по здравословен и ефикасен начин, защото икономическият успех прави много неща възможни. 
  • Ние вдъхновяваме хората чрез силата на природата. 

Източници:

(1) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 361.

(2) Prof. Dr. Heike Haumann, History Department, University of Basel, letter of 1 June 1998.

(3) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 330ff.

(4) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 332.

(5) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 285.

(6) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 334, note 122

Werner, Uwe: Anthroposophen im Nationalsozialismus (1933–1945) [Anthroposophists in National Socialism (1933–1945)], Oldenbourg Verlag, Munich, 1999.

Werner, Uwe: Das Unternehmen Weleda 1921–1945 [The Company Weleda 1921–1945], 1st edition, Berliner Wissenschafts-Verlag, Berlin, 2014.

Heisterkamp, Jens: Schatten der Vergangenheit [Shadow of the Past], Aktion Kinder des Holocaust [Children of the Holocaust Campaign]

Sonntags Zeitung, Arlesheim/Switzerland: Crème für KZ Weleda bedauert [Weleda Regrets Cream for Concentration Camp], in: Aktion Kinder des Holocaust, http://www.akdh.ch/ps/ps_05.html.

Anthroposophie gegen Rassismus [Anthroposophy Against Racism]

Stiftung EVZ – Erinnerung Verantwortung, Zukunft [Remembrance, Responsibility, Future Foundation]